ظرافت های خداحافظی ظریف

سیاسی – محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حالی شب گذشته طی یک پست اینستاگرامی در صفحه رسمی خود، خداحافظی از کابینه دوازدهم را اعلام کرد که گفته می شود پیش از این نیز ۱۳ بار استعفا کرده بود.

شب گذشته، ظریف با انتشار این متن استعفای خود را اعلام کرد:

با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید (۱)

استعفای محمدجواد ظریف از وزارت امور خارجه

علت استعفای این بار ظریف چه بود

آنچه از ظاهر امر پیداست، اعلام استعفای شب گذشته به ناراحتی وی از عدم دعوت به جلسه روحانی با بشار اسد باز می گردد.

در خصوص این ادعا دو دلیل وجود دارد، اول آنکه ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار انتخاب در خصوص علت استعفا گفته بود:

«بعد از عکس های ملاقاتهای امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد» (۲)

دوم آنکه، خبرگزاری مهر با انتشار قسمتی از سخنان رئیس جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی، نوشت: «درحالی که برخی منابع خبری دلیل استعفای محمدجواد ظریف را عدم دعوت به جلسه روحانی با بشار اسد عنوان کردند، موضع‌گیری تلویحی رئیس جمهور نشان می‌دهد این فرضیه نزدیک به واقعیت بوده است.» (۳)

سخنرانی رئیس جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی

واکنشها به استعفای ظریف

رسانه های مختلف داخلی و خارجی و همچنین شخصیت های گوناگون واکنش های متفاوتی در خصوص خبر استعفای محمدجواد ظریف از سمت وزارت امور خارجه از خود نشان دادند.

بعضی اصولگرایان ظریف را متهم به فرار شبانه کردند و از وی خواستند به جای استعفا، در خصوص عملکرد خود در وزارت امور خارجه پاسخگو باشد.

تیترهایی حاوی عنوان “فرار شبانه” در رسانه های خبرگزاری دانشجو، مشرق، و دانا به چشم می خورد.

البته باشگاه خبرنگاران جوان جانب احتیاط را رعایت کرده و به جای “فرار شبانه” از عبارت “فرار از میدان پاسخگویی و تنها گذاشتن روحانی” استفاده کرده است.

در این بین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با ارسال نامه به رئیس جمهور حمایت خود را از ظریف اعلام کردند و از رئیس جمهور خواستند تا با استعفای وی مخالفت کند.

رسانه های خارجی نیز هرکدام به پوشش خبری و تحلیل ماجرای استعفای ظریف پرداخته اند و حجم واکنشها به گونه ای است که در یک نوشتار نمی توان به آن پرداخت و پرداختن بیش از این به واکنش ها نیز از حوصله این نوشتار خارج است.

بمب خبری استعفای ظریف

درحالی که سفر ناگهانی بشاراسد به ایران همچون بمبی در فضای رسانه ای عمل کرد؛ خبر استعفای ظریف مانند بمبی شد که بمب اول را نیز تحت الشعاع قرار داد.

جستجوی نتایج “استعفای ظریف” در موتور جستجوگر گوگل حکایت از وجود میلیون ها صفحه پیرامون این موضوع دارد:

آیا سرنوشت مشابه احمدی نژاد در انتظار روحانی است

خداحافظی وزیر بهداشت، اعلام استعفای ظریف در فضای عمومی و شبکه اجتماعی، گمانه ها و شنیده هایی از درپیش بودن استعفای زنگنه شرایط سالهای آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد را در ذهن متبادر می کند.

برخی علت این استعفاها را اختلاف نظر و برخی دیگر فرار از پاسخگویی می دانند. علت هرچه باشد نتیجه یکسان است، تنها گذاشتن روحانی در روزهای سخت!!

دیدگاه شما خوانندگان این خصوص چیست؟

منابع:

۱- https://www.instagram.com/p/BuUTD0CBv73/

۲- http://www.entekhab.ir/fa/news/461580/

۳- https://www.mehrnews.com/news/4553029/

2 دیدگاه دربارهٔ «ظرافت های خداحافظی ظریف»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.